BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Followers

IN THE NAME OF ALLAH,THE BENIFICENT AND THE MERCIFUL

IN THE NAME OF ALLAH,THE BENIFICENT AND THE MERCIFUL
" Satu yang ingin saya ingatkan iaitu manusia mudah lupa. Jadi, kita patut saling mengingati. Jangan terlalu mudah melenting jika dinasihati. "
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ “Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.” (Al-An’am : 162)
Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 22 Ogos 2011

HAKIKAT KEHIDUPAN DUNIA..


Ketahuilah wahai saudaraku , sungguh Allah subhanahu wata’ala telah menciptakan kita bukan tanpa adanya tujuan. Bukan pula memberikan kita kesempatan untuk bersenang-senang saja, tetapi untuk meraih sebuah tujuan mulia. Allah subhanahu wata’ala berfirman:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.” (Adz Dzariyat: 56)
Beribadah kepada Allah subhanahu wata’ala dengan menjalankan segala perintah-Nya dan menjauhi semua larangan-Nya. Itulah tugas utama yang harus dijalankan oleh setiap hamba Allah.


Ahad, 21 Ogos 2011

HARGAILAH ORANG YANG KITA MILIKI..


RENUNGKANLAH DIDALAM HATI.. 



Pada suatu hari di sekolah murid bertanya pada gurunya.. ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan??

Cikgu : Ok, kamu ikut apa yang saya surah, kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali pun.

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas tiada sehelai rumput pun ditangannya. Cikgu bertanya kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar : tadi saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik. Mungkin ada diantara yang belakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi cikgu cakap jangan menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang boleh dipetik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya, maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kite mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik2nya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi . dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling baik. Walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi….

pikirkan dan renungkan..

Sabtu, 20 Ogos 2011

RAYA ZAMAN KECILKU..


SALAM..ni cerita zamn kecilku ketika raya..hahahkk..aku tulis nie pun main cincai jerk..cme nak ingat2 kenangan lama jerk...Time dulu kecil2..sungu klkar,,nakal nyer aku..degilnyer aku..hahahkk....tapy aku cm to pun mak bapak aku tetap syng aku..hahahkk..baselah aku anak mnje katekan...heheh..sume nak dapat..bertuahnyer aku..tengs mak n abah..time kecil ingat ag time raya..beli mercun banyak2..lps to main ramai2..seronok sngat2..lps to tlng atuk aku cr buluh tuk wat pelita..baselah nak smbut raya,,buat lah pelita byk2..bear mlm meriah..ag2 time malam raya jer ramai saudara aku dtng..aglah meriah..men kejar2 lah mlm buta..men sembunyi2..seronok sngat mse zamn kecil2 nie..nak buat pape pun xde owng nak marah sngat...heheh..dulu time nak raya jerk beli baju raya..baselah zmn kecil beli ngn mak..skung jer beli sndr..alsn dah beso..tapy ngok sme jerk..ngn mak le bodek2 sikit..ihihikkk..beli baju raya plng menyeronokkn..baselah mak2 kite kan..kalo dah kuaw sume nak beli..smpai bapak aku pun naik bosn..nsb baik bapak aku jenis penyabo..ikut jerk mak aku..aku lak ikiut gak..bab nak beli brng raya..heheh..kalo bab kue raya aku lah pakar merasa..hahahak..pape mak aku suro aku rase dn aku lah penghabis kue raya mak aku...ahhaahk..time mlm jerk mak aku wat aku yng mkn..smapi mak aku bisng2..kue baru buat dh xde..hahahak..mmg teruk aku nie,,dah aku ske mkn kue raya..nak wat cm ner..lagi2 mak aku pun satu wat kue raya perisa coklat..mmg abz lah...heheh..nak uruskn rumah plng aku mlz..ag2 mengecat..penat to..tapy xpe sbb yng nak sngat rumh cntik kteowng..so kteowng chat lah ngn uma to warna warni..eheheh..mse aku mengecat mak aku lak buat lngsir..time to lak dengo lagu raya..peh sernk gila..mmg epy gila2...kms rumah pun xrase penat..malam raya jer mak aku msk2 ngn atuk aku.ape lagi aku kuaw msk dapur sapu ayam lah..hiihihkk..men mercun ngn saudara aku..pkcik2 aku..seronok..penuh halaman depan uma ngn sume orng..rase meriah sngat..esk raya lak lagilah meriah..berwarna warni pakaian..n paling penting aku dah sediakn poket kosng nak colect wet raya..hiihihkk..sonok beb dapat wet raya...hahahak...dh dpt mintak aku..bez sngat2..TAPY skung nie sumenye dh berubah kan..baselah umo mkn meningkat..dunia mkn mmbngn..raya2 skung pun xmeriah cm dulu..aku pun raya xcm dulu..bkn kat kmpung ag..kat taman..rase xsernk sngat..uhuhukk...mlm raya pun xcm dulu ramai2 kumpul,,tapy skung sume xcm dulu..sbk ngn urusn msng2..saudara2 aku pun dh beso cm aku..dha xpngai budak2..so sume dok diam knn matng..hahahk..tapy xpelah..sbb zamn kecilku puas dengan keseronokn yng terhinga..rase nak jer pth balik mse zamn kecill,,mmg seronok..yelah kecil2 nie mane byk msalah..cme taw dlm otak nak main jerk..skung jer dah beso byk mslh..sume yng seng jd susah..kalo leh jadi kecil..aku nak jer jd kecik smpai2 bila2..xpelah aku xdpt mersai dunia dewasa yng mtng..cinta cintun ke ape..zaman kecik ag seronk..penuh dengn kepuasan..penuh dengan keseronokn..xde pkr mslh dlm kepale..cme skung jerk dah beso lain sikit..tapy xpelah..zaman dewasa pun sernk gak bila ad msenyer..xselalunyer penuh dengn mslh..ad gembiranya lagi2 saat bercinta..hahaha..lawak2..pkr2 balik xsngke aku dh penah bercinta..dulu mse kecik maner ad pkr to...hehehe..n skung pun aku epy ngn hidup aku wlaupun kdng2 kala sush..aku redha..aku terima hakikat kehidupan..tiada kebahagiaan dlm kehidupan tanpa dugaan dlm hidup..^_^

Rabu, 17 Ogos 2011

DOA SEORANG PENCARI CINTA

JIKA AKU JATUH CINTA


Ya Allah, jika aku jatuh cinta
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu
Ya Hafiizh..,jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMu
Ya Mujiibu..! Jika aku jatuh hati, izinkan
-lah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu, agar tidak terjatuh aku dalam JURANG CINTA SEMU
Ya Baarii…,jika aku jatuh
hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hatiMu….
Ya Jaami’u…, jika aku rindu, rindukanlah pada seseorang yang merindui
syahid di jalanMu…
Ya Khobiiru…, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurgaMu…
Ya Wahhaabu…,
Jika aku menikmati cinta kekasih Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu…
Ya Aziizu…, jika aku jatuh hati pada kekasih Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia ke
pada Mu….
Ya Haadiy…, jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampai batas, sehingga melupakan aku pada cinta-
hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu…
Ya ‘Aliimu…, Engkau mengetahui bahwa hati ini telah terhimpun dalam cinta padaMu, telah berjum
-pa dalam taat padaMu, telah bersatu dalam dakwah padaMu, dan telah terpadu dalam membela syariatMu, penuhilah hati-hati ini dengan nurMu,
yang tidak pernah pudar.
Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan…
Aamiiin yaa rabbal ‘aalamiin
.

YA ALLAH KUPOHON DARIMU..TEMUKANLAH DRKU DEGAN CINTA YANG MENDAPAT KEREDHAAN DARIMU.
DAN TEMUKAN DAKU DENGN CINTA KE JALAN MU..
TEMUKNLAH DRKU DENGN CINTA YANG IKHLAS..
DAN JADIKAN LAH DR KU SEORANG YANG MAMPU MEMBIMBING PASANGANKU KEARAH JALAN KEBENARAN..
AMIN..


Isnin, 15 Ogos 2011

TERIMA KASIH SAHABAT..

KAU LAH PENGHIBUR DUNIAKU
TERIMA KASIH SEMUA SAHABATKU



SAHABAT terima kasih bab selami nie korang sentiasa disisi aku..wat aku tersenyum x kira dimana kita berada..aku berterima kasih sngt pd korang bab korng lh penghibur duniaku dengn kenakalan kita kita bersama..bersama-sama mencoret kehidupan seharian kita..dan aku bersyukur bab dapat sahabat yng baik akidah dan taw mmbezakan keburukan dan kebaikan..aku berterima kasih gak bab korang mmbntu aku apabila aku mlsh..wlwlpn kdng2 aku malu nk gtaw bab baselh aku nie lelaki ske menyimpan rahsia..tapy kowng ikhlas nak tahu..terima kasih sahabat ku..ku juga membetulkn diri aku dn juga menegur mana silap ku..sbb aku pun manusia..sering melakukan kesilpan..dengn ad nyer kita bersahabt kita slng menegur antara satu sama  lain..nie aku nak cter pasal kish lame aku..sedih gila bila kehilangan shabat yng rapat ngn kita..dulu aku ad seorng sahabat yng betul2 rapat ngn aku..kemane aku pergi mesty dye ad..minat kteowng sme..sume samelah..kteowng selalu kuaw same2..dye lah sahabt yng rapat ngn aku..tapy dye xlame idup kat dunia ciptaan allah..allah lbh syng kn dye..dye pergi tinglkn aku ..sedih aku..ingat lagi sebelum dye pergi..satu malam aku nyanyi satu lagu bersama-sama dengn dye..berske ria bersama..epy sngat..tapy xtaw lah itulh mlm terakhir untuk aku dengn dye..tapy beberapa mingu to dye ad gak tunjukkn perangai pelik dye..slalunyer aku ajak g men futsal dye lah orng pertama nak ikut..tapy mse to dye diam jerk..aku curiga tapy xpkr bkn2..tapy akhirnya dye tingalkan aku..sedih sngat..menangis aku waktu to..yelah slame nie kemaner aku g mesty ajak dye..dah cam adek beradik..tapy kegembiraan to kejap jerk..uhuhuhkk..dye meningal bab lemas..ingat aku lagi mase tengok jenazah dye selepas dikapankn..mke dye nmpk tersenyum..sesunguhnyer dye lah sahabt aku yng baik..xpenh tingal solat n slalu g surau..dye gak selama nie menegur aku bila aku ad wat silap..tapy skung dye dah pergi tinglkn aku..aku time..pape pun setiap saat aku ngn dye..aku sentiasa ingat..xpenh aku lpe jase2 dye pd aku..aku syng ko arwah..aku doakan ko ditempatkn digolongn yng baik..aku pun dah jrng dtng uma ko xcam dulu..uhuhukk..tapy adek2 ko aku msh tengok2 kan..kalo dye ad wat slh aku tegur..dyeowng pun aggap aku abng..insyaallah aku wt termampu..

AL FATIHAH kpd MOHAMAD FARID BIN ROSLEE

Sabtu, 13 Ogos 2011

BARU BERMULA...

LESEN OH LESEN...

BILA LAH NAK DAPAT LESEN KERETA NIE

ari nie aku nak citer lah pasal lesen..rase dr aku nie TERLALU LMBAT nak wat lesen..kawan2 sume dah ad lesen..dah sana sini..kuhulur kehilir..aku lak bau nak wat..klkar lak rasenyer..to lah dulu pemalas sngat nak wat..nak kate xde wet ad..tapy nape lah dulu xwat..bengong aku nie...hahahkk..kan skung dh susah..uhuhukk..tapy xpeh lah..skung aku ODW nak wat lesen..tapy lesen kete je lh..moto aku rase xperlu kot..bab kat uma puw bkn ad motor byk..nsb bek ad kete TERBUANG leh aku pkai..to lah nak wat lesen kete jerk..nak nak TAKE OVER kete kat uma to...ehehe..ad lesen leh lah kuaw jalan2..lagi2 aku kaki rayap...ihihihkk...tpy first sekali aku nak bwak mak bpk aku kuaw g jalan2 dulu..bab aku dh kate ngn mak aku cm to..aku kene tunaikn lah..lps to baw lah bawak AWEK...hahahk..poyo lah siot aku nie..awek cam lah ad kan...ahahaha..SINGLE LORH..ne ad awek..sape nk jd awek aku..!!ari2 aku kuaw ngn dye...hehehhe..terlebh lak aku nie MELALUT..base lah baw dpt lesen..sume nak bawak..sume nak g...hiihih...cter2 gak tapy cm lh skung ad lesen...hehehehe..BENGONG gak aku nie..ala lesen nie keperluan tuk sume orang..ag lak aku sem4 nak LI..so nak keje mesty kene ad lesen..so mmg wajib kene wat..ikutkn aty aku mlz aku nk wat..nak g kursus lah..sana sini lh..leceh lah..nak jerk beli lesen..nsb bek xlehh..jahat gak aku ner..ishkkkk....

PERMULAAN YANG MEMBENGONGKAN
UJIAN KOMPUTER(STATIK)

NIE mmg klkar bg aku..aku nie mmg pemalas..nak bace lah..mnghafal lah..ishkk..wat serabut jerk kpale aku...uhuhuhkk....dah cm to..aku puw mlz lah nak bace..so dtng just duduk tekan2 jwpwn sudh..bajet taw sume konon..blah lah..hahahaak..mse aku dtng to pew sume owng pnyer lah bace buku..cam lah ngh wat finall..aku lak relax jerk..mcm xde pape jerkk..dtng lenngng..buat cam dah bace sume..hahahak..kerek aku nie...msk jerk dlm bilik kmputer to...rase soalan cam seng lah..xsmpai 30 mnt dah siap..cehh knn leh lulus..aku pun bs semak lah kali ke2..sje2 jerk..pastikn nak lulus..lps jer to aku tekan keputusan..xcam bengng lak aku..dapat makah 41..hahahakk..ketawe,sedih,,senyum sume ad dlm to..bengong gak aku nie...hahahkk..xlulus...hahahak.padan mke aku..itu yng aku nak...hihihikk..ape lagi balik jerk uma trs mlz pkr..dah xlulus..ishkk...to lh aku berlagak knn leh lulus..xbace..ishkk..nie kali k2 lak wat..kali ner aku puw cm base lh..mlz nak bace...bkk bace cam to jerk..bace puw pasal merit..lps to tutup bku..mlz nk bace2..wat serbt..aku g lh jwan kali k2...kali ner cm base..lengng kangkung..satu brng xbawak..owng len bace aku dok wat xtaw..jwb jerk first2 pew dlm otak pkr sush siot soalan..mnyesal xbace..pewhh...ape lagi buat jerk..gagl wat semula..to aku pkr..tapy aku xlh wat main2..aku wat gak tul2..pahm kn soaln..aku puw semak gak kali ke 2..lps to nk tekn kpts takut lk xlulus,,,hahahahk..lawak lah mse to..tekan2 jerk lulus..aku dapat 46..HEBAT gak..ape lagi jerit aku..AKU LULUS..hahahahahk..jakun kate kn..hiihikk..so lps nie tngl bawak kete jerk..ehhehehe